A járvány a leszakadó térségekben is alaposan felforgatta a családok életét. A lakhatási szegénységben nagy kihívást jelent a gyerekek otthontanulása, és a bizonytalanná vált jövedelmek is nehezítik a helyzetet. Az asszonyokra ilyenkor még több teher hárul.
A férfiak egy része még él az alkalmi munkák lehetőségeivel, a nők pedig az otthoni teendőket fogják össze. Azoknak, akiknek nincs elérhető munkalehetősége, most mind otthon vannak. A túlélés alternatívái beszűkültek. Az élet megszervezése nem egyszerű.
Amikor az óvodás, iskolás kort elérik, a gyerekek általában csak hétvégeken és az iskolai szünetekben vannak otthon. Ehhez a szülők többnyire nem szerveznek napi feladatokat, itt nincs napirend, kötöttség. A távoktatást azonban nem lehet e nélkül megszervezni. Eddig nem volt meg az otthontanulás szokása, és ezt most kellett kialakítani. Ez nem mindenhol sikerült, a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek egy része még most, a nyolcadik hét után sem kapcsolódott be a tanulásba.
Ahol már korábban kialakult a napirend, ott könnyebben ment a dolog: felkelni, reggelizni, tanulni. Óriási előnyt élveztek azok a családok, akik képesek voltak kapcsolódni a digitális oktatáshoz, melyen keresztül a pedagógusok szinte órarend szerint dolgoznak a gyerekekkel. Ahol azonban papíralapon kapják meg a feladatokat, nos, ott nem egyszerű kialakítani a tanulási időt. Tapasztalataink szerint, ezen a téren a legtöbb feladat az anyákra hárult. Furcsa ez, mert a legtöbb családban a férfiak hangja az erősebb, az ő akaratuk érvényesül, mégis a tanulás megszervezése túlnyomórészt az asszonyoké maradt.
Nőtt hát a terhelésük, a háztartásvezetés mellé megkapták az oktatást is. A főzés többnyire a vacsorához kapcsolódik, az ebédet megoldják a kiszállított óvodai-iskolai étkezésből, emellett a mindennapi éhség elverésében ott az elengedhetetlen kenyér, valamivel. Az étkezés megszervezése mellett még a mosás, takarítás, és tavasszal a konyhakert művelése is az ő feladatuk – már ahol van kiskert. Ezekben a közösségekben az átörökített női szerepek erősen tartják magukat, ezt többször megtapasztaltuk már.
Mivel az iskolai, hivatali ügyeket leggyakrabban a nők intézik, így szinte természetessé vált, hogy a karantén idéjén ők veszik át a papíralapú feladatokat. Később ők felügyelik, segítik a feladatok megoldását, ahogy ők tartják észben azt is, mikor kell leadni a kitöltött feladatlapokat és felvenni az újakat. Ahol tudtunk digitális eszközzel segíteni, ők voltak azok, akik megtanulták a tablet használatát, és együtt tanulnak az online-tanodában a gyerekekkel.
Azokban a családokban, ahol három év alatti kisgyerekek is vannak, még nehezebb a helyzet, de ott sem könnyű, ahol a gyerekek egy része óvodás korú, másik része meg már iskolás. Mindannyian egy szobán kell osztozniuk, így a nyugodt tanulási környezet kialakítása képtelenség. Most, hogy javul az idő, és nem kell már fűteni, a gyerekek gyakran kint játszanak az udvaron, ez némi könnyebbséget jelent. Ilyen körülmények között viszont nehéz rávenni őket arra, hogy hagyják abba a kinti játékot a tanulás kedvéért. Nehéz motivációt találni az iskola iránt ott, ahol ez akkor sem volt stabil, amikor a gyerekek még rendesen suliba jártak.
Csodálom ezeket az asszonyokat, akik a mindennapok megtervezése mellett megküzdenek ezzel is. Megtanulják a tablet működését, újratanulnak tanagyagokat, olyanokat is, amelyeket annak idején nem tanultak meg rendesen. Feladatokat értelmeznek, segítenek, együtt tanulnak.
Mindeközben sokan ezen keresztül szembesülnek azzal, milyen probléma lehet a gyerekekkel az iskolában. Panaszkodnak, hogy mennyire nem képesek figyelni, és mondják, hogy most már értik, miért van annyi panasz rájuk az iskolában. Az együtt tanulás során pedig ellesik a mintát a tanodapedagógusoktól: hogyan irányítják a mindig elkalandozó figyelmet, hogyan kommunikálnak a gyerekekkel. Tanulás ez a javából.
Persze nem mindenkivel vagyunk ilyen szerencsések. Van olyan család, ahol a felelősség és kötelesség fogalmának semmiféle értelmezése, levetülése nem létezik. A gyerekek élik a maguk életét, azzal a következmények nélküli életvezetéssel, amit otthon a felnőttektől látnak. Ezért őket a szülők sem tudják rávenni a tanulásra. Az ilyen gyerekekkel nagyon nehéz foglalkozni, velük másféle módszerekhez kell nyúlni, kényszerpályákat kialakítani, melyek a tanulás irányába terelik őket. A többieket pedig folyamatosan támogatni kell, hogy ne süllyedjenek le erre a szintre. Mert minél mélyebben van egy család, annál nehezebb a gyerekeket más pályára állítani.
Sok rétege van a segítő munkának a járvány idején is. Kríziscsomagok, pénzbeli támogatások, digitális eszközök, internet-elérhetőség. Mentorálás, távoktatásban tudásátadás, mentális támogatás. A járvány olyan helyzetet teremtett, amiben tényleg egyszerre fejleszthető a szülők és a gyerekek generációja. Ezt a helyzetet próbáljuk most a legjobban kihasználni. Mert még a legrosszabb helyzetekben is meg kell találnunk a legjobb megoldásokat.
Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!
Nélküled nincsenek sztorik.
Bankkártya
Átutalás
PayPal
1%
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Idén március 20-ig lehetett pályázni a Szegénységről Méltósággal Sajtódíjra. A jelentkezés lezárultával a zsűri egyik tagjával, Jancsó Judittal arról beszélgettünk,...
Az Esély Labor Egyesület idén hatodik alkalommal osztja ki a Szegénységről Méltósággal Sajtódíjat. Ennek kapcsán beszélgettünk a szervezet elnökével, Csordás-Takács...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!