Hetzer Katával, a Menedék Egyesület munkatársával beszélgettünk új projektjükről, amelynek célja migráns gyerekek óvodai és iskolai beilleszkedésének segítése. Az Európai Unió támogatásával megvalósuló programhoz önkéntes mentorok jelentkezését várják, a munka októberben kezdődik.
A Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület több mint húsz éve segíti a Magyarországra bevándorló, illetve innen kivándorló magyar és külföldi állampolgárok társadalmi beilleszkedését különböző szociális, oktatási és kulturális programokkal.
Legújabb projektjük célkitűzése a Magyarországon élő migráns hátterű gyermekek óvodai és iskolai beilleszkedésének elősegítése. A megvalósításhoz szeptember 12-ig várják önkéntes mentorok jelentkezését, akik októberben kezdhetik meg a munkát a változatos életkorú és származású gyerekekkel.
“Migráns hátterű gyermeknek számít az, aki harmadik országbeli állampolgár – akár nemzetközi védelemben részesül, akár más típusú tartózkodással van Magyarországon –, vagy a közvetlen családtagjai között van harmadik országbeli állampolgár.”
Hetzer Katával, a Menedék Egyesület munkatársával beszélgettünk a “Befogadó iskolák és óvodák” nevet viselő projektről.
– Ez az első ilyen projektje a Menedéknek, vagy volt már hasonló korábban?
A Menedék Egyesület az elmúlt években olyan iskolai érzékenyítő programokat valósított meg, melyek célja a migrációval kapcsolatos társadalmi tudatosság és érzékenység növelése, a nyitottság és befogadás erősítése volt óvodások, általános-, és középiskolás tanulók körében.
Ennek keretében érzékenyítő foglalkozásokat tartottunk, és programokat szerveztünk. Több mint 400 iskolai foglalkozást tartottunk, amin több mint 1500-an vettek részt, számos iskolai és iskolán kívüli tematikus programot szerveztünk. Csaknem 30 oktatási-, nevelési intézménnyel dolgoztunk együtt Budapesten és vidéken, és nagyon sok pedagógussal alakítottunk ki jó szakmai együttműködést.
Ezzel párhuzamosan a budapesti szociális programunk keretében menekült vagy oltalmazott gyermekek számára állandó korrepetálást biztosítottunk, és gyerekprogramokat tartottunk.
–Milyen tapasztalatai voltak ezeknek a foglalkozásoknak?
Az iskolai programunk tapasztalata, hogy mind a tanulók, mind a pedagógusok nyitottak a témában való együttműködésre, a közös tanulásra. Különösen, hogy az iskolákban kevés fórum, és pedagógiai szakmai jártasság van a téma feldolgozására.
A menekült gyerekekkel végzett budapesti munkánk tapasztalata, hogy mind a közösség, mind a programlehetőségek, mind a tanulásban való személyes segítés olyan szükségletek, amik nagyban hozzájárulnak a gyerekek sikeres beilleszkedéséhez, s melyeket sok esetben csak a Menedék tud számukra biztosítani.
Ezekből a tapasztalatokból született az ötlet, hogy olyan programot csináljunk, ami komplexen segíti a migráns gyermekek integrációját.
– Milyen segítségre van szüksége ezeknek a gyerekeknek az óvodai és iskolai beilleszkedéshez?
Úgy gondoljuk, hogy a migráns gyerekek sikeres beilleszkedéséhez komplex támogatásra van szükség, ennek megfelelően terveztük a projekt tevékenységeit.
Egyrészt egyéni támogatás kell: magyar nyelvi fejlesztés, tantárgyi korrepetálás, egyéni kompetencia-fejlesztés, interkulturális kompetencia-fejlesztés, a migráns héttérből adódó speciális élethelyzet és identitás feldolgozására szolgáló önismeret-fejlesztés.
Emellett szükség van a közösségben való megerősítésükre, illetve a közösség megerősítésére abban, hogy a migráns gyerekek megtalálják benne a helyüket.
Szükség van tartalmas, új élményeket adó iskolán kívüli programokra, a szabadidő hasznos eltöltésére, ami egyben hozzásegíti a gyerekeket szűkebb-tágabb környezetük megismerésére. Szükség van a velük foglalkozó pedagógusok szakmai támogatására is, valamint a szülők és a pedagógusok közötti kommunikáció segítésére.
– Hol tart jelenleg a projekt?
A projektet 2016. júliusa és 2018. márciusa között valósítjuk meg, jelenleg az előkészítő szakasza zajlik. Számos menekült és más migráns gyermekkel, valamint oktatási intézménnyel jelenleg is kapcsolatban állunk, őket most vonjuk be a programba. Továbbá most keresünk fel további gyermekeket, akik részt vehetnek majd a programban. Most zajlik az önkéntes mentorok és az interkulturális közvetítők toborzása is.
– Van hivatalos együttműködési megállapodásotok óvodákkal és iskolákkal?
A pályázatunk alapján négy budapesti intézménnyel fogunk szorosan együttműködni: a kőbányai Mocorgó és a szintén kőbányai Rece-fice Óvodával, továbbá a Bem József Általános Iskolával, valamint a Budapesti Vendéglátóipari és Humán Szakképzési Centrum Bókay János Szakközépiskolájával.
Ezekkel az intézményekkel már formális együttműködési megállapodást is kötöttünk. Ezek az intézmények egyre nagyobb számban fogadnak migráns gyerekeket, és – a Mocorgó Óvoda kivételével – korábban is együttműködtünk már velük, így nagyon nyitottan fogadták a lehetőséget.
Azoknak a gyermekeknek, akik részt vesznek a programjainkban, de nem ezekbe az intézményekbe járnak, az iskolájával is felvesszük a kapcsolatot. Ez most zajlik, és az eddigi tapasztalatok alapján az intézmények nyitottak az együttműködésre.
– Hány gyerek fog részt venni a projektben, és mit lehet tudni róluk?
Az egyéni mentorálásba a projekt csaknem két éve alatt összesen 40 migráns hátterű gyermeket fogunk bevonni, óvodástól középiskolás korig. Azok a gyerekek, akikkel jelenleg kapcsolatban állunk, főleg menekült vagy oltalmazott státuszúak, leginkább afgánok vagy valamely afrikai ország állampolgárai.
Az együttműködő intézményekből újabb gyermekeket fogunk bevonni, közülük sokan kínai vagy vietnami származásúak.
Ezek a gyermekek hosszabb-rövidebb ideje a családjukkal élnek Magyarországon.
A gyerekek egy része már korábban kapcsolatban állt a Menedék Egyesülettel, őket ismerjük, és a szükségleteik alapján ajánljuk nekik (a szüleiknek) a tevékenységekben, programokban való részvételt. Szeptembertől az együttműködő intézményekből a pedagógusok javaslatai alapján fogjuk a migráns hátterű gyermekek számára ajánlani a projektben való részvételt.
– Mire számítson az, aki önkéntes mentornak jelentkezik?
Az önkéntes mentorok szakmai tapasztalatot szerezhetnek, beleláthatnak és aktívan közreműködhetnek egy komplex integrációs projekt megvalósításában. Megismerhetik a Menedék Egyesület működését, tevékenységeit, munkatársait és más önkénteseit, tehát részei lehetnek egy csapatnak, és bekapcsolódhatnak egyéb programjainkba, rendezvényeinkbe is. Emellett mentorként ők is folyamatos mentorálásban részesülnek: a felmerülő kérdéseikre, dilemmáikra, ötleteikre együtt keressük a válaszokat.
– Milyen feladataik lesznek a mentoroknak?
Szeptemberben egy két napos felkészítést tartunk részükre Budapesten. A mentori munka ezután kezdődik, s heti egy alkalom (kb. másfél óra) fix elfoglaltságot jelent, amikor a mentor a gyerekekkel találkozik – praktikusan délután, óvoda és iskola után.
Ezen kívül havonta egy alkalommal mi is szervezünk találkozót az önkéntesekkel. Vagy személyes beszélgetést, vagy csoportos esetmegbeszélést, hogy a mentorok meg tudják osztani a tapasztalataikat, kérdéseiket, dilemmáikat.
A mentorok feladata tehát a rendszeres egyéni foglalkozás, közös tanulás a mentorált gyerekkel egyéni fejlesztési terv alapján (tantárgyi korrepetálás, magyar nyelvi segítés, kompetenciafejlesztés), valamint a folyamatos együttműködés és konzultáció a Menedék Egyesület munkatársával, beszámolók készítése a találkozásokról.
– Meddig tart a mentori munka?
A mentori munka októberben kezdődik, és a teljes iskolai tanév ideje alatt tart. Ideális esetben pedig a következő tanévben is folytatódik.
– Milyen forrásból tudja finanszírozni a projektet a Menedék Egyesület?
A projektet a Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alap 2014-2016. évi munkaprogramja keretében egy 2015. június 30-án közzétett pályázati kiírásra beadott pályázatunk alapján az Európai Unió támogatásával a Belügyi Alapok Menekültügyi, Migrációs és Integrációs Alapja támogatja.
– Mit szeretnétek elérni ezzel a projekttel?
Reményeink szerint a gyerekek az egyéni támogatás nyomán sikeresebbek lesznek az óvodában, iskolában. Közösségre, új barátokra találnak, és számos élményben lesz részük, miközben ismereteik bővülnek, kompetenciáik fejlődnek.
A pedagógusok releváns szakmai segítséget kapnak a migráns gyermekekkel való pedagógiai munkában, és a szülők is otthonosabban mozognak az iskolákban, kompetensebbnek érzik magukat. Az óvodai és iskolai közösségek pedig megerősödnek, és nyitottá, befogadóvá válnak.
Idén március 20-ig lehetett pályázni a Szegénységről Méltósággal Sajtódíjra. A jelentkezés lezárultával a zsűri egyik tagjával, Jancsó Judittal arról beszélgettünk,...
Az Esély Labor Egyesület idén hatodik alkalommal osztja ki a Szegénységről Méltósággal Sajtódíjat. Ennek kapcsán beszélgettünk a szervezet elnökével, Csordás-Takács...