Bezárás
pogiblog

A törökök olyat tudnak, amit mi nem?

Az álbaoldallal kapcsolatos bejegyzésemben nem írtam rendesen le, miért fontos a vasút. Ezért sokan megütköztek, hogy hogyan kerül a MÁV a listára. Nos igazából a közösségi közlekedésről van szó, melynek a MÁV a gerincét adhatná. A vasút nem csak földrajzi, hanem társadalmi mobilitást biztosít, szemben az autópályával, amely csak azoknak hasznos, akiknek autójuk van. (És tipikusan egyedül vagy ketten ülnek benne.) Illetve a kamionoknak, miközben az Európai Unió sikertelenül akarja vasútra terelni a teherszállítást.

Turkish train

Nos, közben érkezik a hír, hogy Ankara és Isztambul között elkészült a gyorsvasút. (Kína már elég jól lefedett, az USA-ban pedig Obama nagy pártolója.) A török főváros és a 18 milliós Isztambul közötti távolság nagyjából 450 km, ezt 3 és fél óra alatt teszi meg a gyorsvasút. Ha készen lesz a városi szakasz is, akkor ez várakozások szerint 3 órára csökken majd. Összehasonlításul: a sokkal magasabb egy főre jutó GDP-vel dicsekedő Közép-Európában a Budapest-Prága távolság kb 500 km, ezt 7 és fél (!!!) óra alatt teszi meg ma a csiga vonat… ha minden jól megy, tartott ez nekem már 10-ig is nem egyszer.

Hát ez legalább olyan kínos, mint hogy lassan utolér minket a kínai minimálbér. Mutatja, hogy kisstílű és tájékozatlan vitáink közben a világgazdaság perifériájára sodródunk.

Még valami, kulturális defetistáknak, neoliberálisoknak: a török vonat állami vonat. Azaz ott valahogy mégiscsak képes az állam hatékony közösségi közlekedést fejleszteni.

Szintén megdöbbentő, hogy hosszú évek óta az EU összes gyorsvasúti fejlesztése a kontinens nyugati részében valósul meg. A volt vasfüggönytől keletre semmi. És ezen senki nincs kiakadva…

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom