Alagutat a Déli és a Nyugati közé!
Vendégposzt Vajon érdemes-e a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötni egy alagúttal? Egy ilyen létesítmény az Eiffel csarnok alá, illetve a...
Szomorú vetélkedés zajlik Európában: hol, melyik várost tudják legjobban beteríteni nitrogénoxidokkal (NOx) a dízeljárművek. Londonban az Oxford Streeten januárban már elérte a nitrogénoxidok határérték-túllépéses óráinak száma az EU-s éves határértéket. De rendszeresen határérték fölötti a levegőben a dízelautók okozta szennyezés Madridban, Párizsban – és Budapesten is.
Az, hogy a dízelmotor ontja a mérgező nitrogéndioxidot, nem újdonság. Az Európai Unió már évekkel ezelőtt elhatározta, hogy felmenő rendszerben mentesíti tőle polgárait. Ahogy cserélődik, megújul az autóállomány, úgy lesz egyre tisztább a levegő, hála az egyre korszerűbb járműveknek – gondolták a döntéshozók. Legutóbb 2007-ben állítottak föl egy menetrendet, mely szerint a 2014 után eladott személyautókból és kisteherautókból kilométerenként már csak 80 milligramm NOx-nek szabad a levegőbe kerülnie. Még azt is tartalmazza ez a rendelet, hogy az Európai Bizottságnak kell gondoskodnia arról, hogy csak azok a járművek kaphassák meg a forgalmazáshoz szükséges EK típusbizonyítványt, amelyek használat közben tudják ezt a határértéket (Euro 6 előírások). A naiv politikusok nem számoltak azonban az autógyárak lobbierejével. Előbb a használat közbeni kibocsátást mérő RDE teszteljárás kidolgozását lassították, napjainkban pedig annak hatékony, gyors bevezetését igyekeznek akadályozni.
Bár a Volkswagen-botrány ráirányította a figyelmet a dízeljárművek nitrogéndioxid-kibocsátásának problémáira, sajnos nem alakult ki az az erős társadalmi nyomás, amely az RDE bevezetésének reális ütemezésére – az eredeti rendelet szigorú betartatására – késztetné az Európai Bizottságot. Az eredmény, hogy még évekig ömleni fog a NOx az új dízelautókból is, nemcsak a régiekből. Az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága még próbálkozott, hogy az autógyárak uszályába került Bizottságot jó útra terelje, de kiderült, a parlamentben is többen vannak, akiknek az emberek egészségénél többet ér az autógyárak profitja. (Tisztelet azoknak, akik fordítva gondolják!) Mert arról szó sincs, hogy ne lehetne Euro 6 kibocsátást tudó gépkocsit gyártani. Van ilyen a piacon…
Mi tegyen hát, aki ökotudatosan, úgy akar autózni, hogy minél kevésbé veszélyeztesse embertársai egészségét? Amikor autót vásárol, vegyen újat, és benzinest. Ha mégis használtat vesz, abból is inkább újabb, mint régebbi típust, és benzinest. Aki nem ennyire ökotudatos, de utazni, világot járni is szokott a gépkocsijával, az is jobban teszi, ha benzines gépkocsit vásárol, mert úgy néz ki, a közeljövőben egymás után tiltják ki a dízeles személyautókat a nagyvárosokból.
vamá
A bejegyzés a Levegő Munkacsoport blogján jelent meg.
Vendégposzt Vajon érdemes-e a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötni egy alagúttal? Egy ilyen létesítmény az Eiffel csarnok alá, illetve a...
2018.02.14. 10:39 Levegő Munkacsoport Az uniós pénzek eltorzították a hazai gazdasági, társadalmi életet – ezt mutatták be a Budapest Kör*...
2018.02.12. 19:10 SimonG A kadmium mérgező, rákkeltő nehézfém, ami meglepően nagy mennyiségben mutatható ki a nap mint nap fogyasztott élelmiszereinkből,...
2018.02.09. 09:53 Levegő Munkacsoport Gondolatok az ETE Energetikai Tudományos Tanács 2018. január 31-i konferenciájáról A konferencia „Az EU villamosenergia-ellátás biztonságának...