Bezárás
Környezetvédelem

Alagutat a Déli és a Nyugati közé!

Vendégposzt

Vajon érdemes-e a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötni egy alagúttal? Egy ilyen létesítmény az Eiffel csarnok alá, illetve a mai Déli pályaudvar vágányai alá épített, egyenként hatvágányos földalatti megállókat kötné össze két vágánnyal nagyjából a Margit körút nyomvonalát követve.  A forgalmi vágányok a Délinél érnék el a felszínt és a modernizált Déli alagútban haladnának tovább.  Onnantól pedig bevágásba lennének süllyeszthetők, hogy megnyíljanak a XI. kerület eddig Budaörsi úttól elvágott részei.  A beruházás egész Magyarország vasúti közlekedésére rendkívül kedvező hatást gyakorolna:

  • Gyakorlatilag megduplázná a Duna feletti vasúti kapacitást (a Déli összekötő vasúti híd két vágányához adna hozzá meg kettőt).
  • Lehetővé tenné a nagyvasút jobb integrálását a főváros közlekedésébe.
  • A jelenleg fővárosi belterületen zajló vonatfordítási tevékenység zömét kihelyezné az elővárosi vasúti hálózat külső állomásaira, amivel jelentős vasútüzemi területeket szabadítana fel varősfejlesztési célokra. Így a telkek ugrásszerűen megnövekvő értéke jelentős mértékben fedezné a beruházás költségeit.
  • Megvalósulhat a Podmaniczky Park, amit – reprezentatív közvéleménykutatás szerint – a budapestiek 85 százaléka támogat, és ami szintén jelentősen növelné a környékbeli ingatlanok értékét.
  • Megszűnne a Rákosrendező–Szegedi úti vasúti átjárónak szinte állandóan lezárt állapota, javulna a kapcsolat a XIV. és XV., valamint a XIII. és IV. kerületek között.
  • A Déli összekötő vasúti híd bővítése nélkül is jelentősen javulna a vasúti tehertranzit-forgalom folyamatossága a teljes közép-magyarországi régióban.
  • Jelentős mertekben javulna az ország keleti és nyugati felének vasúti kapcsolata személyszállítási szempontból az átszállásmentes kapcsolat biztosítása révén, miáltal javulna a vasúti közlekedés vonzereje, és így csökkenne a főváros térségét érintő közúti nyomás.
  • Az alagút kiváltaná a tervezett V0 vasútvonal megépítését, aminek bekerülési költsége nagyságrendileg azonos a javasolt alagútéval. Továbbá elkerülhető lenne a természeti értékek jelentős pusztítása, amit a V0 megépítése okozhat.

Érsek Ákos
a Levegő Munkacsoport Szakértői Testületének tagja

A Szerk. megjegyzése: A Levegő Munkacsoport nem tartja eleve elvetendőnek a Déli és Nyugati pályaudvar közötti alagút gondolatát, azonban erről csak úgy lehetne érdemben állást foglalni, ha elkészülnének a vonatkozó környezeti, gazdasági, társadalmi hatástanulmányok.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom