Régi blogok

Már nem frissülő Átlátszóblogok és vendégblogok archívuma

Környezetvédelem

Budapest közlekedéséről ugyanúgy gondolkodnak a lakosok, mint a város vezetői?

Budapest közlekedésével kapcsolatban állított össze kérdőívet a Levegő Munkacsoport a 2017. évi Autómentes nap alkalmából. A szervezet munkatársai a gépjármű-forgalom elől lezárt Andrássy úton kérték meg az arra sétálókat, válaszoljanak arra, milyen változásokat szeretnének.

A kérdőívet összesen 147-en töltötték ki. A válaszadók kilenctizede budapesti lakos, akiknek a fele él a város belső kerületeiben (I., V., VI., VII., VIII., IX., XIII.). Bár a felmérés nem reprezentatív, bizonyos tanulságok levonhatók belőle. Annál is inkább, mert a Levegő Munkacsoport munkatársai elbeszélgettek a válaszadókkal, amiből kiderült, hogy a legtöbben nem különösebb környezetvédelmi elkötelezettség miatt jöttek a szervezet sátrához, hanem az csak felkeltette a figyelmüket.

A legfontosabb megállapítás, hogy kérdőívet kitöltők túlnyomó többsége teljes mértékben egyetértett a Levegő Munkacsoport által is szorgalmazott forgalomcsillapítási, zöldterületnövelő javaslatokkal.

A válaszadók túlnyomó többsége (88 százaléka) értett egyet azzal, hogy a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út forgalmát a bemutatott módon (kétszer egy autósáv, tömegközlekedési sáv, kerékpársáv létesítése és növényzet telepítése) kellene átalakítani (1. ábra).

1_9.png

1. ábra: Egyetért azzal, hogy a Budapest központját átszelő Kossuth Lajos utca és Rákóczi út forgalmát csillapítsák a képen látható módon?

A válaszadók több mint fele (52 százalék) gondolta úgy, hogy az Autómentes nap során az egész Belvárost le kellene zárni a gépjármű-forgalom elől. A válaszadók további 23, illetve 20 százaléka gondolta, hogy az Andrássy út, illetve a Nagykörút és a Duna közötti terület autóforgalmának betiltása lenne szükséges ezen a napon. Tehát a válaszadók közel háromnegyede az Autómentes napon a gépjármű-mentes terület jelentős kiterjesztését pártolja (2. ábra).

2_9.png

2. ábra: Ön szerint az autómentes napon mekkora területen tiltsák meg Budapesten az autóforgalmat?

Azzal a felvetéssel, hogy a pesti alsó rakpartot minden hétvégén le kellene zárni az autóforgalom elől, megnyitva azt a gyalogosok és kerékpárosok számára, a válaszadók közel háromnegyede (72 százalék) értett egyet (3. ábra).

3_7.png

3. ábra: Egyetért azzal, hogy a pesti alsó rakpartot minden hétvégén zárják le az autóforgalom elől,
és adják át a gyalogosoknak, kerékpárosoknak?

A válaszadók túlnyomó többsége (92 százaléka) úgy gondolja, hogy a hármas metró felújításakor minden megállóban szükséges a felvonó kialakítása a mozgólépcsőt használni nem tudók közlekedésének segítése érdekében (4. ábra).

4_5.png

4. ábra: Egyetért azzal, hogy a 3-as metró felújításakor minden állomáson létesüljön felvonó azoknak,
akik nem tudják használni a mozgólépcsőt?

A Belvárosban található nagyobb parkolók parkká alakításának szükségességével a válaszadók nagy többsége egyetért: a legnagyobb mértékben (88 százalék) a Magyar Tudományos Akadémia előtti parkoló megszüntetését érezték kívánatosnak, míg a Városháza udvarán lévő parkoló nyilvános parkká alakításával a válaszadók 80 százaléka értett egyet. Kicsivel alacsonyabb, de még mindig 73 százalékos volt a pesti alsó rakpart V. kerületi szakaszán lévő parkolók zöldfelületté és járdává alakításának támogatottsága (5. ábra).

5_1.png

5. ábra: Egyetért azzal, hogy
(1) a Városháza Park mögött, a Városháza udvarán,
(2) az MTA székháza előtt a Széchenyi téren, illetve
(3) a pesti alsó rakpart V. kerületi részén
szűnjön meg a parkolás,és ott nyilvános parkot, zöldterületet, gyalogos felületeket alakítsanak ki?

Sokakat zavar a robbanómotoros robogók és motorkerékpárok jelenléte Budapest belső kerületeiben, a válaszadók 74 százaléka ért egyet kitiltásukkal (6. ábra).

6_1.png

6. ábra: Egyetért azzal, hogy tiltsák meg a belső égésű robogók,
motorkerékpárok közlekedését Budapest belső kerületeiben?

A válaszadók mintegy kétharmada szerint szükséges lenne a megtett kilométertől és a jármű szennyezőanyag-kibocsátásától függő úthasználati díj kivetése a személy- és tehergépkocsikra. Hasonló arányban értettek egyet a válaszadók azzal a lehetőséggel, hogy rugalmas, egy-egy helyen a forgalom aktuális nagyságától függő dugódíjat vessenek ki a személy- és tehergépkocsikra (7. ábra).

7_1.png

7. ábra: Egyetért azzal, hogy Budapesten vessenek ki a megtett kilométertől és a jármű szennyezőanyag-kibocsátásától függő úthasználati díjat, illetve rugalmas, változó, a forgalomtól, torlódástól függő dugódíjat a személy- és tehergépkocsikra?

Mindebből azt a következtetést vontuk le, hogy mindenképp érdemes lenne egy reprezentatív közvélemény-kutatást készíteni arról, milyen irányban változzon a közlekedés Budapesten. Lehetséges ugyanis, hogy erről egészen másképp gondolkozik a lakosság túlnyomó többsége, mint a főváros egyes vezetői.

Pál János

Megosztás