Régi blogok

Már nem frissülő Átlátszóblogok és vendégblogok archívuma

Környezetvédelem

Gázálarcot a budapesti buszokon vagy jobb karbantartást?

Délelőtt 10 óra. Budapest, 9-es busz. Az utastérben olyan mennyiségű kipufogógáz volt, hogy nem tudtam másra gondolni, minthogy a legmodernebb környezetvédelmi normákat úgy kívánjuk teljesíteni, hogy az utasok tüdejével szüretjük meg a kipufogógázt. Egy megálló elég volt ahhoz, hogy elkezdjek szédülni, bár az is lehet, hogy ez csak attól volt, hogy próbáltam levegővétel nélkül kibírni a következő megállóig.”

 „… csak nyitott ablaknál lehetett túlélni, a hideg még mindig jobb, mint a büdös.”

„Tegnap a Budai Várba mentem egy 16-os busszal, az utastérben elviselhetetlen kipufogógáz terjengett. Ezeken a buszokon sok külföldi turista is utazik. Vajon milyen véleményük lesz Magyarországról?”

Rendszeresen érkeznek ilyen panaszok a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájához. Nemcsak a kellemetlen bűz, hanem az egészségükre gyakorolt hatása miatt is joggal aggódhatnak az utasok az utastérbe szivárgó kipufogógáz miatt. A dízeljárművek kipufogógázának koncentrációjára ugyanis az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem ad meg egészségügyi határérteket, mert szerinte nincs olyan alacsony koncentráció, amelyről biztosan állítható, hogy nem okozhat betegséget. Már csak azért sem, mert a WHO azt is megállapította, hogy a dízelmotorok kipufogógáza rákkeltő.

Bár megkezdődött a buszállomány felújítása, még mindig több mint nyolcszáz EURO 0, I és II motorral járó busz szállít utasokat Budapesten. Méréseink szerint még az utasterükben is 10-20-szor több a rákkeltő ultrafinom részecske, mint a városi háttérszennyezésben. A busz körül pedig gyakorta megszázszorozódik a számuk.

Kétségtelenül elavult a buszok jó része, de a magas ultrafinom porkoncentráció – különösen az utastérben – nem csak ezért van. Hanem azért, mert gyönge a karbantartás. Ritkán és felületesen mérik a buszok szennyezőanyag-kibocsátását is, mivel a BKV vezetése a jelenlegi körülmények között nem is tartja indokoltnak a gyakoribb és pontosabb méréseket. Azért vélekednek így, mert tudják: hiába mérnének, úgysincs kapacitásuk arra, hogy a mérések eredményei alapján elvégezzék a szükséges javítási, karbantartási munkákat. Állítólag nemcsak, hogy kevés a szerelő, aki van, az is gyakran beteg. Ami aligha lehet meglepő bárkinek, aki már járt a BKV valamely buszgarázsában, ahol tömény kipufogógázban kell dolgozniuk.

Érthetetlen ez az állapot! A mérés és a karbantartás, javítás költsége ugyanis elenyésző a fővárosi tömegközlekedés teljes költségéhez képest. Évi néhány százmillió forintból megoldható. A gondosság még a BKV-nak is megtérül, mert a jól karbantartott buszok üzemanyag-fogyasztása alacsonyabb. Arról nem is beszélve, hogy a tiszta levegőjű buszok jobban vonzanák az utasokat!

Aki füstölő buszt lát, vagy kipufogógáz szagát érzi az utastérben, töltse ki ezt az űrlapot: http://goo.gl/forms/UPS4edwdCY, amiben szerepel hányas, milyen rendszámú a busz, mikor és hol történt az eset. A bejelentéseket továbbítjuk a BKV-nak és az önkormányzatnak.

Megosztás