Alagutat a Déli és a Nyugati közé!
Vendégposzt Vajon érdemes-e a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötni egy alagúttal? Egy ilyen létesítmény az Eiffel csarnok alá, illetve a...
Egy éve indította közautó szolgáltatását Magyarországon az Avalon autókölcsönző. A Levegő Munkacsoportban örültünk 2013 tavaszán, mikor hírül kaptuk: végre Budapesten is lesz rá lehetőség, hogy akinek jogosítványa van, de autója nincs, az amikor éppen szüksége van rá, odamenjen egy kijelölt parkolóhoz, és – mint a most már közismert közbiciklit – elvigyen onnan egy kocsit.
A vártnál kicsit több időbe tellett, míg el is indult a szolgáltatás, mert a kezdeményezők semmilyen támogatást nem kaptak a parkolóhelyeket felügyelő önkormányzatoktól. De az Avalonnál nem adták föl, céges parkolókat kerestek és találtak a városközpontban, amivel el lehetett kezdeni a közautózást. Valami azóta megmozdult, a fővárosi közlekedésfejlesztés legújabb koncepciójának, a Balázs Mór-tervnek a készítői felismerték az idők szavát, és megemlítik a közautót, mint a városi zsúfoltság egyik ellenszerét.
Idén ősszel bővült a közautó elérhetősége. Újabb négy helyen, fedett parkolóházban lehet fölvenni és otthagyni a gépkocsit. Az új helyek is a a Belváros közelében, a VI. és a VII. kerületben vannak, mert – hasonlóan a nyugat-európai nagyvárosok közautós gyakorlatához – az Avalonnál is azt tapasztalták, hogy az ott élő, mozgó emberek érzik leginkább a közautó előnyeit a saját tulajdonú autóval szemben.
Főként azoknak kínál jelentős költségmegtakarítást az akár mindössze fél órára is elvihető közautó, akik rendszeresen utaznak, de nem mindig akarnak autózni. Az Avalon szerint évi 8-10 ezer kilométer alatt olcsóbb a közautó, mint a saját, és rugalmasabb, olcsóbb, mint a hagyományos autókölcsönzés. Következő lépésüket is szervezik, ígérik, hogy rövidesen a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében is megjelennek a közautók.
Környezeti szempontból komoly előnyei vannak a közautónak. Kevesebb az álló gépkocsi a városban, hiszen a többek által használt autó jóval kevesebbet áll, mint egy saját. Ugyanakkor aki közautózik, az átlagosan hatszor ritkábban ül autóba, és amikor lehet, inkább a tömegközlekedést választja. A közautók műszaki állapota is jobb, modernebbek, kevésbé szennyezik a levegőt, mint a híresen elöregedett magyarországi autóállomány átlaga.
A statisztika szerint a tagok alkalmanként átlagosan 47,9 kilométert tesznek meg közautóval, de várható, hogy ahogy bővül az ügyfélkör, egyre többen rövidebb távra is azt használják majd. Legalábbis ez a tapasztalat azokban az európai országokban, ahol már évekkel ezelőtt meghonosodott a közautózás. Egyelőre a céges és magán felhasználás közötti arány is más képet mutat Magyarországon, mint ahol már mindenfelé látni az utcán a közautós parkolókat. Nálunk acéges, máshol a magánhasználók vannak kétszer annyian, mint a másik csoportba tartozók.
Képünkön: Egy közautó-hálózat egyik parkolója Brüsszelben
vamá
(A bejegyzés a levegomunkacsoport.blog.hu-n jelent meg.)
Vendégposzt Vajon érdemes-e a Déli és Nyugati pályaudvarokat összekötni egy alagúttal? Egy ilyen létesítmény az Eiffel csarnok alá, illetve a...
2018.02.14. 10:39 Levegő Munkacsoport Az uniós pénzek eltorzították a hazai gazdasági, társadalmi életet – ezt mutatták be a Budapest Kör*...
2018.02.12. 19:10 SimonG A kadmium mérgező, rákkeltő nehézfém, ami meglepően nagy mennyiségben mutatható ki a nap mint nap fogyasztott élelmiszereinkből,...
2018.02.09. 09:53 Levegő Munkacsoport Gondolatok az ETE Energetikai Tudományos Tanács 2018. január 31-i konferenciájáról A konferencia „Az EU villamosenergia-ellátás biztonságának...