Miért nincs sugárzásmérő Püspökszilágyon, az atomtemető falujában?
A címbéli kérdésre a rövid válasz: nem tudjuk. Ugyanis sem a hulladéktárolót üzemeltető RHK Kft-től, sem az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól...
Dr. Aszódi Attila magánblogján közzétett egy írást, amiben egy korábbi bejegyzésünket is idézi. Ennek egyrészről örülünk, másrészről viszont nem, ugyanis az Aszódi Attila írásában foglalt pontatlanságok, tévedések sajnos könnyen megtéveszthetik a témában kevésbé járatos olvasót.
Az Energiaklub több ízben kifogásolta, hogy az illetékes hatóság túlságosan szűken, mindössze öt dél-dunántúli kistelepülésben határozta meg a Paksra tervezett új atomerőmű környezeti hatásterületét. Ez azért probléma, mert így igen szűk azon magyar állampolgárok köre is, akik érintettként vehetnek részt a környezeti hatásvizsgálati eljárásban.
Aszódi Attila a szóban forgó blogján sajátosan csűri-csavarja a magyar jogszabályok szövegét, amikor azt írja, hogy „a hatóság köteles a nyilvánosságtól származó bármilyen észrevételt befogadni, akármelyik magyar településről érkezik az”.
A valóságban a magyar jog világosan megnevezi azon érintettek körét, akik számára garantálja az eljárásban való részvétel jogát – és ez sajnálatos módon Paks II esetében nem terjed ki a teljes magyar lakosságra.
Hogy kik minősülnek érintettnek ebben az eljárásban, azt már részletesen bemutattuk egy korábbi bejegyzésünkben, de szívesen összefoglaljuk megint:
Környezeti engedélyezési és hatásvizsgálati eljárást bizonyos, törvényben meghatározott esetekben kötelező lefolytatni – a Paksra tervezett atomerőmű ilyen eset. Ez az eljárás 2015. januárjában indult el.
A hatályos jogszabályok értelmében a környezeti hatásterületén élők, illetve a lejjebb felsorolt egyéb érintettek azok, akik betekinthetnek a vizsgálati anyagokba, és észrevételt tehetnek a Felügyelőségnél az eljárás bizonyos szakaszaiban. Az ő észrevételeiket a hatóságnak kötelező érdemben megvizsgálnia.
Kik ezek az érintettek?
Tehát a fenti három körbe tartozóak azok, akiknek észrevételeit a jog alapján a környezetvédelmi hatóság köteles megvizsgálni.
Természetesen ettől függetlenül bárki küldhet levelet a hatóságnak, de ez nem jelenti azt, hogy a hatóság vizsgálni is fogja az eljárás során – még ha be is fogadja ezt a levelet.
Természetesen bárki elmehetett a paksi közmeghallgatásra, vagy az MVM Paks II Zrt ill. a Miniszterelnökség által rendezett PR-eseményekre: meghallgathatta az előadásokat, találkozhatott L. Simon Lászlóval, kérdezhetett, sőt el is mondhatta a véleményét. De ez nem jelenti azt, hogy észrevételeiket a hatóság meg is vizsgálja az eljárás során.
Továbbra is örömmel látjuk blogunk olvasói között Aszódi Attilát!
Fülöp Orsolya
A címbéli kérdésre a rövid válasz: nem tudjuk. Ugyanis sem a hulladéktárolót üzemeltető RHK Kft-től, sem az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól...
Magas háttérsugárzás, nagy aktivitású hulladékok a lerakókban, káros anyag szivárgása a talajvízbe – ilyen hírek jutottak el hozzánk a püspökszilágyi...
Továbbra sem tudjuk, hogy meghaladta-e a Duna hőmérséklete a max. 30 °C-os jogszabályi korlátot a Paksi Atomerőmű alatt. Mindenképpen pozitív...
A Szekszárdi Járási Hivatalhoz eljuttatott beadványunkban azt kértük, hogy közérdekű adatként adják ki számunkra: a hatóság rendelkezésére álló idei mérési...